Po zdemontowaniu, części środkowe ołtarza przewieziono do pracowni. Każdy element oczyszczono z zabrudzeń powierzchniowych i zalegających resztek gruzu na odwrociu. Dekoracyjne elementy snycerskie zdemontowano.
Ołtarz w 80 % jest zajęty przez Kołatki owady żerujące w drewnie. Owady te żywią się drewnem, niszcząc jego strukturę przez co traci ono swoją wytrzymałość, jest kruche i łamliwe. Zniszczeniu uległy elementy łączące poszczególne części składowe ołtarza. W efekcie każdy fragment podłoża drewnianego był luźny i odpadał podczas prac konserwatorskich. Ze względu na zły stan zachowania drewna przeprowadzono dezynsekcję w celu usunięcia owadów w nim żerujących. Następnie wykonano impregnację w celu wzmocnienia podłoża drewnianego.
Najbardziej zniszczone fragmenty wycięto i uzupełniono wstawkami z sezonowanego drewna.
Przeprowadzono badania chemiczne i pod mikroskopem próbek polichromii i złoceń pobranych z ołtarza w celu ustalenia wyglądu oryginalnej polichromii i ilości warstw wtórnych przemalowań. Ustalono, że pierwotnie ołtarz był wykonany w technice marmoryzacji, czyli malowanej farbami imitacji marmuru, typowej w okresie baroku i rokoka. Marmoryzacja zielona, niebieska i szara ze złoceniami na ornamentach. Oryginalna marmoryzacja/ polichromia zachowała się w około 20 % i na jej podstawie postanowiono wykonać rekonstrukcję.
Aby odsłonić oryginalną marmoryzację usunięto warstwy wtórne składające się z kilku warstw przemalowań olejnych, zapraw, które naniesiono w różnych okresach czasowych w ramach odnawiania ołtarza. Ołtarz był wielokrotnie przemalowywany, usunięta została częściowo oryginalna zaprawa, polichromia i złocenia. Wszystkie naprawy były wykonywane powierzchownie, nigdy nie było odnowione podłoże drewniane.
Po usunięciu warstw wtórnych i odsłonięciu oryginalnej marmoryzacji i złoceń, ubytki zaprawy uzupełniono odpowiednią zaprawą emulsyjną i opracowano na gładko jej powierzchnię.
Na ornamentach oryginalne złocenie zachowało się w około 25 %. Po wykonaniu rekonstrukcji rzeźbiarskich brakujących fragmentów snycerskich nałożono zaprawę w jej ubytkach i opracowano powierzchnię.
Wykonano rekonstrukcję malarską oryginalnej marmoryzacji na podstawie zachowanych fragmentów. Elementy dekoracyjne pozłocono złotem płatkowym tradycyjną metodą.
Polichromię i złocenia zabezpieczono werniksem i lakierem ochronnym.
Odwrocie drewniane ołtarza zabezpieczono środkiem ochronnym do drewna.
W ramach prac konserwatorskich i restauratorskich wykonana zostanie dokumentacja opisowa i fotograficzna.
Dodaj komentarz